ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ - ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ/ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ
ΚΌΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑΣ
ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ανάπτυξη
Δημιουργία ειδικού ευέλικτου δανειακού προϊόντος, μόνιμου χαρακτήρα, για την κάλυψη του κόστους μετάβασης των πολύ μικρών και ΜμΕ στη νέα ψηφιακή εποχή.
Διεύρυνση των επιλογών εναλλακτικής χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, πέραν των τραπεζών, μέσω καινοτόμων εργαλείων και θεσμών, όπως οι μικροχρηματοδοτήσεις χαμηλού επιτοκιακού κόστους, οι επιχειρηματικοί άγγελοι, τα venture capitals σχήματα για νεοσύστατες επιχειρήσεις κ.α.
Ενίσχυση του Προϋπολογισμού της Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ) για την απευθείας διοχέτευση ρευστότητας στις μικρότερες επιχειρήσεις, μέσω κεφαλαίων κίνησης
Παροχή κινήτρων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά για τη μείωση του Ιδιωτικού χρέους, ή τουλάχιστον την αναχαίτιση της ολοένα και ανοδικής του τάσης, με επιβράβευση των συνεπών οφειλετών και έμπρακτη στήριξη των ευάλωτων υπόχρεων. Πραγματική στήριξη του θεσμού της δεύτερης ευκαιρίας και του νέου Πτωχευτικού κώδικα, καθώς η μέχρι και σήμερα αξιοποίηση των συγκεκριμένων εργαλείων δεν είναι ικανοποιητική
Εισαγωγή εγγυοδοτικών προϊόντων με περιορισμένες εξασφαλίσεις και χορήγηση Μικροπιστώσεων με ορθολογικά επιτόκια.
Αναβάθμιση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ), ώστε να αναδειχθεί στον βασικό πυλώνα στήριξης και ανάπτυξης των μικρότερων επιχειρήσεων, οι οποίες αποκλείονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από τον τραπεζικό δανεισμό.
Ισότιμη συμμετοχή του Εμπορίου στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027, με έμφαση στις επενδύσεις «Ψηφιακού μετασχηματισμού» & «Πράσινης ανάπτυξης» των ΜμΕ και ιδίως των ατομικών επιχειρήσεων με περιορισμένη ή ανύπαρκτη πρόσβαση στις πηγές ρευστότητας.
Βελτίωση του βαθμού διαλειτουργικότητας του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) με τα υπόλοιπα Πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου (ΓΕΜΗ, Taxisnet, e – ΕΦΚΑ), για διασφάλιση ταχύτερης εξυπηρέτησης και παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών.
Αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη διάχυση της πληροφόρησης στο σύνολο της Επικράτειας, αναφορικά με δράσεις και διαδικασίες χρηματοδότησης πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ενίσχυση της διασύνδεσης μεταξύ διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων και εξάλειψη των περιφερειακών ανισοτήτων, μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων σε τοπικό επίπεδο και ανά οικονομικό κλάδο. Παράλληλα, πρέπει να βελτιωθεί ο βαθμός διάχυσης και πληροφόρησης των δράσεων του Ταμείου προς τις ΜμΕ,
ενώ συνιστά επιτακτική ανάγκη η μη προσμέτρηση ήδη ληφθεισών ενισχύσεων (επιστρεπτέα προκαταβολή κ.λ.π.) στην κάλυψη του ανώτατου δικαιούμενου ορίου (πλαφόν) κρατικής ενίσχυσης.
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ - ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ/ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Επιβράβευση συνεπών επιχειρηματικών: Ενεργοποίηση του λευκού ασφαλιστικού μητρώου των επιχειρήσεων με παράλληλη πρόβλεψη έμπρακτης επιβράβευσης των συνεπών επιχειρηματιών.
Πλαφόν Ανατοκισμού χρεών: Επαναφορά του ανώτατου ορίου/πλαφόν 100% ανατοκισμού των αρρύθμιστων ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών, καθώς οι παράλογες οικονομικές επιβαρύνσεις των μη μισθωτών οφειλετών του πρώην ΟΑΕΕ από πρόσθετα τέλη, τόκους και προσαυξήσεις επί του κεφαλαίου της οφειλής προσεγγίζουν το 40% των συνολικών χρεών (περίπου 19,9 δις ευρώ από συνολικά χρέη 49,7 δις ευρώ).
Μείωση μη μισθολογικού κόστους: Οι υπέρμετρες εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές, παρά το γεγονός πως έχουν μειωθεί στο 21,79% επί των μεικτών αποδοχών των εργαζομένων από 1/1/2025 σε σχέση με το 27,71% του 2012, εξακολουθούν να αποτελούν αντικίνητρο για νέες προσλήψεις. Για την περαιτέρω μεγέθυνση της οικονομίας, η σταδιακή σε ορίζοντα διετίας μείωση των εργοδοτικών εισφορών στα επίπεδα του 20% συνιστά την πλέον ενδεδειγμένη λύση.
Χαμηλότερη φορολόγηση bonus σε εργαζομένους εμπορικών επιχειρήσεων: Επέκταση στο σύνολο των οικονομικών κλάδων, μεταξύ των οποίων και σε εκείνον του εμπορίου, του ευνοϊκού καθεστώτος που προβλέπεται για τις έκτακτες αμοιβές (bonus) στη ναυτιλία (προβλέπεται 10% φορολόγηση επί του ποσού με ταυτόχρονη εξάντληση οποιασδήποτε επιπρόσθετης φορολογικής υποχρέωσης). Αντιθέτως, η καταβολή σήμερα bonus σε επιχείρηση κλάδου εκτός ναυτιλίας επιβαρύνεται: α) με φόρο 20%, β) με ασφαλιστικές εισφορές (εργατικές & εργοδοτικές) και γ) το καθαρό πληρωτέο ποσό του μισθωτού ενσωματώνεται στη φορολογική κλίμακα, προσαυξάνοντας τα φορολογητέα εισοδήματά του.
Σταθεροποίηση ασφαλιστικών εισφορών μη Μισθωτών για 3 έτη: Αποσύνδεση του ετήσιου ύψους των εισφορών μη Μισθωτών από το Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή/Πληθωρισμό του προηγούμενου έτους.
Νέα ρύθμιση ασφαλιστικών εισφορών: Θέσπιση μίας νέας ενιαίας ρύθμισης (72 έως 120 δόσεων) με σταθερό επιτόκιο 3% για ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές. Βασικό της γνώρισμα θα είναι η εξάλειψη περιοριστικών διατάξεων και υπερβολικών απαιτήσεων από τους οφειλέτες, γεγονός που θα συμβάλει στη μείωση του υφιστάμενου μεγάλου αριθμού των υπόχρεων μη Μισθωτών που ενώ θέλουν να ρυθμίσουν στην πράξη, εντούτοις δεν μπορούν. Εναλλακτικά, συστήνεται η καθιέρωση εξατομικευμένων ρυθμίσεων, αναλόγως των οικονομικών δυνατοτήτων και της συμπεριφοράς/συνέπειας των οφειλετών, κάτι στο οποίο προσανατολίζεται και η ΑΑΔΕ.
Εισφορά υπέρ Ανεργίας: Κατάργηση του βοηθήματος των Αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολουμένων (εισφοράς υπέρ ανεργίας), το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει ανταποκριθεί στην αποστολή του και έχει μεταβληθεί σε ένα αχρείαστο έξοδο για τις εμπορικές επιχειρήσεις.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ
Εξαίρεση του Λιανικού εμπορίου από το νέο Φορολογικό σύστημα των ατομικών επιχειρήσεων/ελεύθερων επαγγελματιών (ν. 5073/2023). Το Λιανικό εμπόριο λειτουργεί με ανοιχτές πόρτες και υπόκειται ήδη σε αυστηρούς και συνεχείς ελέγχους (διασταυρώσεις δαπανών/εσόδων, προσυμπληρωμένη δήλωση ΦΠΑ, “myDATA”, κ.α.) και ως εκ τούτου πρέπει να εξαιρεθεί ρητά από την εφαρμογή του ελάχιστου τεκμαρτού φορολογητέου εισοδήματος.
Πλήρης αποσύνδεση του ελάχιστου εισοδηματικού τεκμηρίου από τον κατώτατο μισθό του Ιδιωτικού τομέα, καθώς προκαλεί σειρά στρεβλώσεων, αδικιών και υπέρμετρων επιβαρύνσεων. Η πρότερη διασύνδεσή του με τις ασφαλιστικές εισφορές μη μισθωτών αποδείχθηκε ιδιαιτέρως επιζήμια.
Οριστική κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το 2025 (εισοδήματα 2024), τόσο για τα φυσικά πρόσωπα/ατομικές επιχειρήσεις όσο και για τα νομικά πρόσωπα/εταιρείες (Επισήμανση: παρόλο που η κατάργησή του το επόμενο έτος έχει ανακοινωθεί εδώ και μήνες, η απαλλαγή θα αφορά μόνο τα φυσικά πρόσωπα/ατομικές επιχειρήσεις και όχι τα νομικά πρόσωπα/εταιρείες και τα «μπλοκάκια»)
Θέσπιση μίας νέας γενναίας ενιαίας ρύθμισης (72 έως 120 δόσεις) με σταθερό επιτόκιο 3%, για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.
Επίσπευση της έκδοσης του ηλεκτρονικού πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας, στο οποίο θα συγχωνεύονται τόσο η φορολογική όσο και η ασφαλιστική ενημερότητα του επιχειρηματία, γεγονός που θα συμβάλλει στην ταχύτερη διεκπεραίωση των επαγγελματικών του υποχρεώσεων.
Άμεση θεσμοθέτηση και εφαρμογή του Ειδικού Ακατάσχετου Επιχειρηματικού Λογαριασμού σε όλες τις επιχειρήσεις.
Θέσπιση αφορολόγητου ορίου και για τους μη μισθωτούς και διαμόρφωση του τελικού του ύψους, αναλόγως της αξίας των ηλεκτρονικών αποδείξεων που έχουν συγκεντρωθεί στη διάρκεια του έτους.
Κατάργηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος επόμενου έτους τόσο για τις ατομικές επιχειρήσεις όσο και για τα νομικά πρόσωπα/εταιρείες.
Περαιτέρω αποκλιμάκωση του συντελεστή φορολόγησης κερδών των Νομικών προσώπων (ΦΕΝΠ) από το 22% στο 20%.
Επαναφορά σε μόνιμη πλέον βάση του ειδικού καθεστώτος των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και επέκταση του μέτρου και στα υπόλοιπα νησιά της χώρας.
Μείωση των υφιστάμενων συντελεστών ΦΠΑ, του μειωμένου στο 11% από 13% και του κανονικού, στο 22% από 24%.
Αύξηση του εθνικού ορίου απαλλαγής ΦΠΑ για τις μικρές επιχειρήσεις από τα 10.000 € στα 20.000 € και επιτάχυνση της επιστροφής ΦΠΑ στις εξαγωγικές μονάδες.
Θεσμοθέτηση και νομική κατοχύρωση της τουριστικής εμπορικής επιχείρησης, με βασικό κριτήριο την πραγματοποίηση άνω του 50% του τζίρου της κατά το τετράμηνο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου κάθε έτους.
Κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου ΕΝΦΙΑ και για την ακίνητη περιουσία των νομικών προσώπων/εταιρειών, κατ’ αναλογία όσων ισχύουν για τα φυσικά πρόσωπα.
Χορήγηση έκπτωσης 3% σε περίπτωση εφάπαξ αποπληρωμής του ΕΝΦΙΑ, κατ’ αναλογία των ισχυόντων για το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων.
Οριστική κατάργηση των παρωχημένων και άδικων τεκμηρίων διαβίωσης και αντικατάστασή τους από το Ηλεκτρονικό Περιουσιολόγιο.
Βελτίωση της διαλειτουργικότητας και ροής ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ των ηλεκτρονικών πληροφοριακών συστημάτων του Δημοσίου (ΑΑΔΕ, e – ΕΦΚΑ/”Εργάνη”).
Κατάργηση του παρωχημένου φόρου Πολυτελείας.
Αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή της φορολογικής κλίμακας εισοδήματος, προκειμένου οι μη μισθωτοί να φορολογούνται βάσει των πραγματικών και όχι των ονομαστικών τους εισοδημάτων. Τα δηλωθέντα κέρδη θα πρέπει να μειώνονται βάσει του Πληθωρισμού της συγκεκριμένης χρονιάς (χρήσης), έτσι ώστε να περιορίζεται και ο βεβαιωθείς φόρος.
ΚΌΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑΣ
Επαναφορά της κρατικής επιδότησης μέρους των εμπορικών τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος, σε αναλογία της επαναφοράς για το διάστημα Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2024 της κρατικής αρωγής για τους οικιακούς λογαριασμούς, μέχρι και το τέλος του 2024.
Ανάκληση της υποχρέωσης επιστροφής επιδοτήσεων της περιόδου 2022 – 2023 (σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας) που αφορούσαν τιμολόγια λογαριασμών ρεύματος μικρών επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης και οι οποίες δεν είχαν προηγουμένως λάβει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά (μειωμένου συντελεστή), ιδίως των τροφίμων, από το 13% στο 11%.
Ενεργοποίηση και αναβάθμιση του ρόλου της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον έλεγχο των τιμών/εντοπισμό εναρμονισμένων πρακτικών και τον περιορισμό της αισχροκέρδειας, ιδίως στον κλάδο των τροφίμων.
Επέκταση του μέτρου του πλαφόν 3% αύξησης των εμπορικών μισθώσεων του έτους 2024 και για το 2025.
Εντατικοποίηση ελέγχων για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και φαινομένων αισχροκέρδειας στην τιμή διάθεσης των καυσίμων.
Μείωση του Ειδικού φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), καθώς η αναζωπύρωση του υπέρμετρα υψηλού «ενεργειακού κόστους» στη διάρκεια του καλοκαιριού, διογκώνει τα κόστη των επιχειρήσεων.
Απαλλαγή των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος από τέλη και φόρους υπέρ τρίτων.
ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Εκσυγχρονισμός του Κώδικα Δεοντολογίας της Αγοράς, με θέση σοβαρών κανόνων γενικά για τις πρακτικές μειωμένων τιμών.
Η διπλή διαγραμμένη τιμή να επιφυλάσσεται μόνο για τις εκπτώσεις.
Οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες να εννοούνται ως ενιαία ενότητα. Να δίνεται χρονικά περιορισμένο δικαίωμα προσφορών και προωθητικών ενεργειών – ένα ανά σαιζόν, που θα τα χρησιμοποιεί η κάθε επιχείρηση κατά το δοκούν.
Οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες να ολοκληρώνονται τουλάχιστον 20 ημέρες πριν από τις εκπτώσεις.
Να εισαχθεί το δικαίωμα κάθε επιχείρησης να έχει «γωνία stock». Αφορά μέχρι και στο 10% του συνολικού αριθμού των προϊόντων και διαρκεί το πολύ ένα μήνα για το κάθε προϊόν.
Στα καταστήματα stock και outlet να καταργηθούν οι αναφορές που οδηγούν σε διάθεση προϊόντων «ειδικής παραγωγής». Παράλληλα, να εξεταστεί η δυνατότητα περιορισμού των καταστημάτων outlet σε κλειστό αριθμό ανά περιοχή.
Να καθιερωθεί ειδικό ηλεκτρονικό μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, δημόσιο και ελεύθερα προσβάσιμο. Όλες οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες να πρέπει να δηλώνονται εκεί.
Να δημιουργηθεί ειδική Επιτροπή παρακολούθησης αθέμιτων πρακτικών, με την συμμετοχή των φορέων της αγοράς. Η Επιτροπή να παρακολουθεί την εφαρμογή του Κώδικα, να καταγράφει τα προβλήματα και να υποβάλλει προτάσεις προς τον Υπουργό.
Να προστατευθεί η Κυριακή αργία κατά το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ 100/2017. Να τροποποιηθεί το πλαίσιο ώστε να περιλαμβάνει μόνο τις 2 τελευταίες Κυριακές του χρόνου και τις πρώτες Κυριακές των τακτικών εκπτώσεων με ενδεχόμενη πρόσθεση ακόμη μίας το πολύ Κυριακής, αυτής των Βαΐων.
Να επανέλθει η αρμοδιότητα καθορισμού επιπλέον Κυριακών από τους Δήμαρχους στους αρμόδιους κατά τόπο Αντιπεριφερειάρχες.
Να καταργηθεί το δικαίωμα του Υπουργού να ορίζει επιπλέον Κυριακές για συγκεκριμένες περιοχές και να επιφυλαχθεί το δικαίωμα αυτό αποκλειστικά για τους Αντιπεριφερειάρχες.
Το στάσιμο υπαίθριο εμπόριο (είτε σε δημοτικούς, είτε σε λιμενικούς χώρους), οι λαϊκές αγορές, οι εμποροπανηγύρεις, οι χριστουγεννιάτικες αγορές, οι πασχαλινές αγορές και οι κυριακάτικες αγορές να πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο σε ελεγχόμενους χώρους.
Να καθορίζονται αυστηρά και περιοριστικά τα διατιθέμενα είδη, ανά μορφή υπαιθρίου εμπορίου.
Οι μικροπωλητές να υποχρεούνται να αποδεικνύουν τον τρόπο κτήσης των προς πώληση ειδών με επίσημα φορολογικά στοιχεία.
Να απαγορεύεται η άσκηση πλανόδιου εμπορίου εγγύς των οργανωμένων καταστημάτων που διαθέτουν ομοειδή είδη ή προϊόντα γης και θάλασσας.
Να καταργηθεί η δυνατότητα άσκησης στάσιμου εμπορίου σε ιδιωτικούς χώρους.
Να απαγορεύεται η άσκηση στάσιμου εμπορίου κοντά στα οργανωμένα καταστήματα που διαθέτουν τα αντίστοιχα είδη.
Να καταργηθούν όλες οι εμποροπανηγύρεις, εκτός εκείνων που έχουν παραδοσιακά (εορταστικά) χαρακτηριστικά και να μην επιτρέπεται η δημιουργία νέων. Εναλλακτικά, να επιτρέπεται μόνο μία εμποροπανήγυρη ανά Δήμο/Δημοτική Κοινότητα/Τοπική Κοινότητα το χρόνο.
Οι εμποροπανηγύρεις να πραγματοποιούνται εκτός των ιστορικών και εμπορικών κέντρων των πόλεων και κωμοπόλεων και να διαρκούν το πολύ μέχρι τρεις (3) ημέρες.
Οι χριστουγεννιάτικες όσο και πασχαλινές αγορές να διαρκούν το πολύ έως 5 ημέρες.
Να καθορίζονται ρητά και δια νόμου τα προσφερόμενα προϊόντα στις χριστουγεννιάτικες και πασχαλινές αγορές, τα οποία θα πρέπει να δικαιολογούν τον χαρακτήρα των ημερών.
Στις λαϊκές αγορές να διατίθενται μόνο προϊόντα γης και θάλασσας ή παραδοσιακά προϊόντα και μόνο από τους παραγωγούς.
Να μετακινηθούν οι λαϊκές αγορές εκτός των κεντρικών οδικών αξόνων, αρτηριών και οδών.
Να περιοριστεί χρονικά η κάθε λαϊκή αγορά το πολύ σε μία ημέρα την εβδομάδα ανά περιοχή.
Να πραγματοποιείται συστηματικός έλεγχος των παράνομων προϊόντων κατά την είσοδό τους στην χώρα, μέσω X-Ray scanners στα τελωνεία και μεγάλα λιμάνια.
Να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στις αποθήκες χονδρικής διανομής και πώλησης προϊόντων παρεμπορίου.
Γενίκευση της εφαρμογής του νόμου για την εμπορική χωροταξία, καθώς πλέον έχει εναρμονιστεί με την νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (άρθρο 10 ν. 2323/1995).
Άμεση αντιμετώπιση του απαράδεκτου φαινομένου να αφήνουν οι Γενικοί Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων τις προβλεπόμενες από το νόμο προθεσμίες να περνούν άπρακτες, ώστε –παρακάμπτοντας το νόμο- να δίνουν το δικαίωμα στα υπερκαταστήματα να εγκαθίστανται στις διάφορες περιοχές, αγνοώντας τα επιχειρήματα των τοπικών κοινωνιών. Ο νόμος προβλέπει ότι μετά την παρέλευση 60 ημερών από την κατάθεση της έφεσης ενώπιον του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και εφόσον η έφεση δεν έχει απαντηθεί, τότε αυτόματα ισχύει η αποδοχή της άδειας λειτουργίας του υπερκαταστήματος. Ζητάμε την αντικατάσταση της αυτόματης αποδοχής με αυτόματη απόρριψη.
Εισαγωγή διάταξης για την ρύθμιση των περιπτώσεων δημιουργίας μεγάλων καταστημάτων σε δήμους με πληθυσμό κάτω των 15.000 κατοίκων (τώρα είναι ελεύθερη).
Απομάκρυνση των μεγάλων και πολύ μεγάλων χώρων λιανικής (υπεραγορών λιανικού εμπορίου και μεγάλων εμπορικών κέντρων) από τα παραδοσιακά κέντρα των πόλεων.
Υπαγωγή των Εμπορικών Κέντρων στην ισχύουσα για τα μεγάλα καταστήματα διαδικασία αδειοδότησης. Επέκταση της ισχύος του νόμου, ώστε, να καταλαμβάνει όλους τους χώρους λιανικής άνω των 250 τμ.
Εφαρμογή στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη (που σήμερα εξαιρούνται) των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και εγκατάστασης νέων μεγάλων καταστημάτων.
Επιστροφή της αρμοδιότητας καθορισμού του ύψους του κατώτατου μισθού στους κοινωνικούς εταίρους.
Τριμερής κοινωνικός διάλογος:
– Επαναφορά των ποιοτικών χαρακτηριστικών του τριμερούς
κοινωνικού διαλόγου, σύμφωνα με την διακήρυξη του ILO του 2008 και τις υποχρεώσεις της χώρας που απορρέουν από την Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 144.
– Ενίσχυση των δομών του τριμερούς κοινωνικού διαλόγου και άρση της θεσμικής τους πολυδιάσπασης.
Απόδοση δικαιώματος σύγκλησης των τριμερών δομών και στους κοινωνικούς εταίρους.
– Ενεργοποίηση σε τακτική βάση της Εθνικής Επιτροπής Απασχόλησης και της Εθνικής Επιτροπής Κοινωνικής Προστασίας.
– Επαναφορά του ρόλου της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ).
– Ενίσχυση του ρόλου του Συμβουλίου Κοινωνικής ασφάλισης (ΣΚΑ).
– Θεσμική ενδυνάμωση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας, μεγαλύτερη συχνότητα στις συνεδριάσεις του και διεύρυνσή του με την συμμετοχή όλων των κλάδων που εκπροσωπούνται από τους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους και όχι μόνο μέσω κοινού εκπροσώπου.
Κατάργηση της εισφοράς υπέρ ανεργίας των Αυτοτελώς και
ανεξάρτητα απασχολουμένων (βοήθημα ανεργίας μη μισθωτών), καθώς η καταβολή του συνεπάγεται ένα αχρείαστο έξοδο για τις ενεργές εμπορικές επιχειρήσεις. Σε αντίθετη περίπτωση και εφόσον παραμείνει σε ισχύ προτείνουμε:
– Κατάργηση των εισοδηματικών κριτηρίων και ελαστικοποίηση των όρων απόδοσης του βοηθήματος από την Δ.ΥΠ.Α., με παράλληλη επέκταση της χορήγησής του στους 12 από 9 και υπό προϋποθέσεις μήνες που ισχύει σήμερα.
– Προσαύξηση του βοηθήματος κατά 10% για κάθε προστατευόμενο οικογενειακό μέλος του επιχειρηματία και καταβολή αναλογούντων Δώρων εορτών Χριστουγέννων & Πάσχα, όπως ακριβώς ισχύει και για τους μισθωτούς.
Διορθώσεις/βελτιώσεις στον εισαγόμενο αλγόριθμο, προκειμένου να
προκύπτουν ρεαλιστικές προτάσεις που να ανταποκρίνονται στις
ανάγκες και στις δυνατότητες των επιχειρήσεων. Οι προσφερόμενες
λύσεις δεν πρέπει να είναι τυποποιημένες αλλά να διαφοροποιούνται βάσει ΚΑΔ της κάθε επιχείρησης και πραγματοποιούμενου τζίρου των ΜμΕ.
Οι εταιρείες διαχείρισης δανείων/Servicers, δεδομένης της αύξησης των επιτοκίων αναφοράς (Euribor, ΕΚΤ) και της συνεπαγόμενης διόγκωσης της μηνιαίας δόσης παραβιάζουν τον όρο της σύμβασης που προβλέπει την τοκοχρεολυτική απόσβεση του δανείου. Για διάστημα λοιπόν 2 ετών συνήθως βάζουν τους οφειλέτες να πληρώνουν μόνο τόκους και όχι αναλογία τόκων + οφειλής, όπως κανονικά θα έπρεπε. Ως συνέπεια, δεν μειώνεται το ύψος της βασικής οφειλής (κεφάλαιο οφειλής).
Παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση από την πλευρά των εταιρειών Διαχείρισης/Servicers και τις υπηρεσίες του e – ΕΦΚΑ στην υλοποίηση των συμβάσεων του Εξωδικαστικού μηχανισμού. Σε αρκετές περιπτώσεις η καθυστέρηση υπερβαίνει τους 3 μήνες με κίνδυνο αφενός να χαθεί η ρύθμιση και αφετέρου να επιβαρύνονται οι οφειλέτες, χωρίς δική τους ευθύνη, με τόκους υπερημερίας.
Η εφαρμογή του πλαισίου έχει πολύπλοκες απαιτήσεις και παρά την
πρόνοια του Νόμου να θεσπίσει τον ρόλο του Εμπειρογνώμονα, οι
Δικαστές έχουν ανάγκη από «εκπαίδευση» στα ειδικά επιχειρηματικά θέματα που αποτελούν τη βάση της επιτυχίας των σχεδίων εξυγίανσης.
Το πρόγραμμα τιτλοποιήσεων «Ηρακλής» βοήθησε τις τράπεζες να
διαγράψουν από τους ισολογισμούς τους μεγάλο όγκο «κόκκινων»
δανείων, τα οποία μεταβιβάστηκαν στις εταιρείες διαχείρισης, με μηδενικό όμως όφελος για τους οφειλέτες. Τα πιστωτικά ιδρύματα με βελτιωμένη πλέον την κεφαλαιακή τους επάρκεια θα πρέπει να βελτιώσουν εξίσου και το ρυθμό χορήγησης δανείων στην αγορά (πιστωτική επέκταση).
Στην παραπάνω διαπίστωση και αδήριτη ανάγκη διοχέτευσης
ρευστότητας στην Αγορά συνηγορεί και το γεγονός πως το επιτοκιακό περιθώριο υφιστάμενων δανείων και καταθέσεων (μέσο σταθμισμένο επιτόκιο όλων των δανείων μείον το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο όλων των καταθέσεων) οριοθετείται, βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων του Ιουνίου 2024, στις 5,61 εκατ. μονάδες.
Περιορισμός των χρεώσεων και των προμηθειών των Τραπεζών
(χρεώσεις & έξοδα κίνησης για χρήση υπηρεσιών e – banking).
Αυστηρότερη εποπτεία της ΤτΕ στα πιστωτικά ιδρύματα και στις εταιρείες διαχείρισης δανείων, καθώς ο Κώδικας δεοντολογίας όχι μόνο παραμένει ανεφάρμοστος αλλά καταστρατηγούνται ταυτόχρονα και οι υφιστάμενες νομοθετικές διατάξεις (παράνομες δεσμεύσεις λογαριασμών, επιθετικές ενέργειες τραπεζών, κ.α.).
Άρση των αγκυλώσεων και επίσπευση των διαδικασιών χορήγησης
δανείων/κονδυλίων από τις Τράπεζες. Η μείωση του αριθμού των
καταστημάτων τους είχε ως αποτέλεσμα να επιδεινωθούν τα ήδη
υπάρχοντα προβλήματα στην επικοινωνία και διάχυση της
πληροφόρησης στις επιχειρήσεις, ενώ ο βαθμός των παρεχόμενων
υπηρεσιών, εξαιτίας της ανεπαρκούς εκπαίδευσης των στελεχών τους, φθίνει συνεχώς.
Επιβολή αυστηρότερων ποινών στις Εταιρείες διαχείρισης/Servicers σε περίπτωση μη επικοινωνίας με τους οφειλέτες, όταν το δάνειό τους μεταβιβάζεται από μία τράπεζα σε κάποιο Fund/Servicer.
Μεγαλύτερη εμπλοκή του τραπεζικού συστήματος και των εταιρειών
διαχείρισης στην προσπάθεια διεύρυνσης και επίσπευσης της διμερούς ρύθμισης δανείων.